موسسه اعزام علمی ایرانیان دارای مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
whats insta

شرایط جدید ارزشیابی مدارک رشته های پزشکی دانشگاههای غیر تایید

01 / سپتامبر / 2024

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی لیست دانشگاههای مورد تایید برای ادامه تحصیل در دانشگاههای خارج از کشور را جهت هر سال تحصیلی از طریق سایت مرکز خدمات آموزشی اطلاع رسانی می‌نماید. تعیین این دانشگاهها بر اساس بررسی‌های کارشناسی از جمله معیارهای آموزشی، نحوه تعامل با دانشجویان ایرانی و وضعیت علمی و میزان موفقیت در مراحل ارزشیابی دانش آموختگان  این دانشگاهها می‌باشد. از این رو مورد تایید بودن دانشگاه محل تحصیل در کنار سایر شرایط مندرج در آیین نامه از الزامات می‌باشد و این موضوع مکرر در اطلاعیه‌های قبلی این مرکز تاکید شده است.

ضمن تاکید بر این نکته که شروع به تحصیل افراد در دانشگاههای   خارج از لیست دانشگاههای اعلامی، به هیچ عنوان مورد تایید این وزارت نبوده و کماکان ارائه هرگونه تسهیلاتی در حین تحصیل (اعم از تسهیلات ارزی، غیرارزی، معافیت تحصیلی، امکان شرکت در آزمون صلاحیت علمی جهت انتقال) صرفاً به دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاههای مورد تایید میسر می‌باشد و این وزارت هیچگونه تعهدی در قبال دانشجویانی که بدون توجه به ضوابط در دانشگاههای غیرتایید شروع به تحصیل نموده‌ اند ندارد. به اطلاع می‌رساند:

  موضوع تحصیل دانشجویان و دانش آموختگان در دانشگاههای غیرتایید و تقاضای این گروه جهت ارزشیابی مدرک نهایی، در دویست و شصت و نهمین جلسه شورایعالی ارزشیابی مدارک خارج کشور مورخ ۱۴۰۳/۴/۳۰ مطرح و صرفاً جهت مساعدت در جهت ارزشیابی مدارک دانش آموختگان خارج از کشور با هر تاریخ شروع به تحصیل بعد از ژانویه ۲۰۱۳ در مقاطعUndergraduate   مقرر گردید در صورت احراز یکی از شروط ذیل امکان ارزشیابی مدرک ایشان (صرف نظر از  غیرتایید بودن دانشگاه) با رعایت سایر ضوابط مصوب، میسر گردد:

1-ارائه مدرک تحصیلی در مقطع بالاتر از دانشگاههای مورد تائید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

2- شرکت و قبولی در آزمونهای معتبر بین‌ المللی که از نظر شورایعالی ارزشیابی مورد تائید می‌باشد (لیست آزمونهای مورد تایید در آیین‌ نامه ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور بشرح زیر در سایت مرکز خدمات آموزشی موجود می‌باشد. https://edd.behdasht.gov.ir/uploads/178/doc/Ayeen_ArzeshyabiKharej.pdf

3-ارزشیابی حضوری مدرک و دریافت مجوز کار از کشورهایی که دارای دانشگاه مورد تائید از نظر وزارت بهداشت هستند. ضمناً، چنانچه کشور محل تحصیل دارای دانشگاه مورد تایید از نظر وزارت متبوع باشد و جهت ارائه مجوز کار در حیطه پزشکی توسط مرجع مربوطه، آزمونی مستقل از مدرک اعطا شده توسط دانشگاه، از متقاضی بعمل آید، مجوز کار کشور محل تحصیل نیز مورد قبول خواهد بود.

  شایان ذکر است بر اساس مصوبه اخیر، کماکان امکان ارزشیابی مدارک دانش آموختگی افرادی که شروع تحصیل شان در خارج از کشور در دانشگاههای غیرتایید بوده و درحین تحصیل به دانشگاه تایید موجود در لیست (بر اساس زمان انتقال) منتقل شده و حداقل بیش از نیمی از دوره آموزشی را در دانشگاه تایید گذرانده و اخذ مدرک شان از دانشگاه تایید بوده است، میسر خواهد بود. لذا اکیداً توصیه می‌شود افرادی که در دانشگاههای غیرتایید مشغول به تحصیل می‌باشند و هنوز بیش از نصف دوره را نگذرانده‌انددر اسرع وقت نسبت به تغییر دانشگاه بر اساس آخرین لیست اعلامی دانشگاههای مورد تایید اقدام نمایند.

مجدداً تاکید می‌گردد این مصوبات مجوزی برای شروع به تحصیل افراد در دانشگاههای غیرتایید نبوده و کماکان ارائه هرگونه تسهیلاتی در حین تحصیل صرفاً به دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاههای مورد تایید میسر می‌باشد و نظر به اینکه از الزامات استمرار تمدید دانشگاههای خارج از کشور رعایت ظرفیت‌های پذیرش (چه در خصوص دانشجویان جدید الورود و چه دانشجویان انتقالی) بوده و از سوی دیگر امکان تغییر در لیست دانشگاههای مورد تایید وزارت متبوع با بازنگری‌های دوره‌ایوجود دارد لذا شروع به تحصیل در دانشگاه غیر تایید با هدف انتقال به دانشگاههای تایید در سنوات بعد تحت هیچ شرایطی توصیه نمی‌گردد.